Zpět

Počty zakoupených pohlednic stoupají

Jen za první pololetí letošního roku se na pobočkách České pošty prodalo 886 460 kusů pohlednic. V roce 2013 to bylo celkem 1 767 784 kusů, což bylo o 31 tisíc více než v roce předchozím.

Tradičně stoupají počty zakoupených pohlednic v období Velikonoc, Vánoc a taky samozřejmě prázdnin. Zatímco o Vánocích a Velikonocích dokážeme počty pohlednic s tímto motivem určit, u prázdnin to není možné. Lidé si totiž posílají jak motivy místní, tedy měst, která navštívili, tak obrázky zvířat či různých pohádkových postaviček. 

Jen v letošním roce podařilo na poštách prodat cca půl milionu pohlednic s velikonočními motivy, což je o 80 tisíc více než v loňském roce. Z těchto počtů se dá usuzovat, že se lidé pomalu, ale jistě od neosobních SMS přání začínají k pohledům vracet.

Bohužel se nedá přesně určit, kolik ze zakoupených pohlednic lidé skutečně odešlou. Jedná se totiž o tzv. neevidované zásilky, které se nepočítají nikde na světě. Počty listovních zásilek však meziročně klesají v průměru o 8 až 10 procent ročně. I tak se však jedná o stovky milionů listovních zásilek, které pošta ročně adresátům doručí.

Vytvořte si vlastní pohlednici

Lidé kromě klasických pohlednic mohou také využít službu České pošty – MMS pohlednice. 

Službu Česká pošta poskytuje od roku 2006, ale jejímu vývoji v minulosti nevěnovala patřičnou pozornost, zásadní inovací však prošla koncem loňského roku, ale v souboji s klasickými pohlednicemi stále prohrává. Měsíčně ji totiž využívají jen stovky zákazníků. Pomocí jednoduché aplikace MMS pohlednice si mohou vytvořit svoji vlastní pohlednici a odeslat ji ze svého mobilního telefonu nebo počítače České poště, a ta ji vytiskne a doručí na kteroukoli adresu v České republice.

MMS odešlete MMS s obrázkem a textem ve tvaru JMENO PŘÍJMENÍ*ULICE Č.P.*MĚSTO*PSČ*TEXT na telefonní číslo: 720 00 22 55 nebo použijte náš formulář.

Příklad: Jan Novak*Dlouha 25*Praha*110 00*Ahoj Honzo, posilame ti pozdrav z dovolene v Prachovskych skalach. Na obrazku vidis naseho Pepika jak visi na lane potom co mu uklouzla noha. Zdravi te Mirka a Jirka

Text se píše do těla zprávy, nikoli do hlavičky, ta by měla zůstat prázdná. Obratem je pak zaslána SMS zpráva s potvrzením přijetí MMS a výzvou k platbě. Na přijatou zprávu odesílatel odpoví a tím potvrdí platbu pomocí SMS. Nakonec dostane potvrzovací SMS s informací o tom, že jeho pohlednice byla předána k vytištění a odeslání. Za 1-2 dny bude pohlednice doručena na zadanou adresu.

Služba MMS pohlednice je účtována pomocí zpoplatněné SMS zprávy (Premium SMS) a stojí 26 Kč včetně DPH. V ceně je vytištění i odeslání pohlednice.

Více informací naleznete na www.doschranky.cz

Z historie

Krátký pozdrav v podobě dopisnice, pohlednice a telegramu je poštovní útvar nerozlučně spjatý s rozmachem listovních služeb. Vzniká v druhé polovině 19. století, kdy se zjednodušuje a zlevňuje posílání zásilek všeho druhu a zároveň se rozšiřují tiskové postupy, které dovolují lacinou a rychlou reprodukci textu a obrazu. Vrstvám gramotných lidí zpřístupnila pošta prostřednictvím krátkého pozdravu dálkovou komunikaci, dala prostor si se sdělením „pohrát“ a výrazně tak ovlivnit jeho konečnou podobu. Od šedesátých let 19. století, kdy byly vymyšleny první jednolisté dopisnice s předtištěnou známkou a řádky na uvedení adresy, se v průběhu dalších desetiletí díky lidské kreativitě vytvořila pestrá vizuální kultura, jíž spojila snaha co nejjasněji, nejrychleji a v adekvátní estetické úpravě podat zprávu vzdálenému adresátovi.

Vývoj krátkého pozdravu můžeme pozorovat ve třech rovinách.

  1. Navazoval na uzavřené listovní zásilky, jakými byly dopisy, které dopisnicí – lidově nazývanou korespondenční lístek – zjednodušoval. V dopisnici bylo využito dřívějšího vynálezu poštovní známky, která zde byla předtištěna na jednolistý formát velikosti dopisní obálky, jenž umožňoval napsat pouze omezené sdělení.
  2. Ze sloučení kvalit dopisu (ozdobný dopisní papír s obrázkovými motivy, nalepovací poštovní známka) a jednoduchosti korespondenčního lístku vzešla poté pohlednice. První exempláře na evropském kontinentu nacházíme v sedmdesátých letech 19. století v Německu, od osmdesátých se objevují i v Rakousko-Uhersku. Z Evropy se pohlednice šířila do celého světa (v USA oficiálně od roku 1898), aby jej ve 20. století zcela ovládla a podnítila tak vznik pestré škály různých druhů písemných pozdravů, které vytvořily svébytnou kulturu (např. velikonoční, vánoční či vojenská pohlednice).
  3. Ze zkušeností s estetickou podobou dopisnice a pohlednic vznikl ozdobný telegram, za který se dokonce platilo na základě počtu použitých slov.

Úspěšné tažení krátkého poštovního pozdravu trvalo více než sto let. Jeho pomalý soumrak však nastává s počátkem 21. století v době elektronického přenosu dat, kdy rychlost papírového písemného styku válcují ještě kratší textové zprávy SMS a obrazové MMS či emailová korespondence. V této situaci listovní pohlednice stejně jako celá dopisní služba vyklízejí své pozice. Lidé pomalu přestávají psaného poštovního pozdravu využívat a nad uměním i každodenností pohlednice (i dopisnice) se stahují mračna.
Zdroj: Poštovní muzeum

Mgr. Marta Selicharová
tisková mluvčí
Česká pošta, s.p.