Zpět

Blíží se balíková revoluce. Pošta představí od ledna nové služby

Přijde vám sms: „Zítra doručujeme balík." Pokud budete chtít, přesměrujete si zásilku na jinou poštu, zvolíte jiný den dodání… možností je celá řada. Ze světa v podstatě zmizí papírové oznámení o uložení zásilky, nejenom proto, že pilotní provoz vykazuje více než 98% úspěšnost dodání zásilek v oznámené době.  

Od začátku nového roku dojde k zásadní změně balíkového portfolia České pošty. Nové typy balíkových zásilek, Balík Na poštu a Balík Do ruky, umožní zákazníkovi řadu doručovacích variant. Pro změnu dispozice zásilky stačí včas navštívit webové stránky Pošty a přes jednoduchý formulář si určit aktuální požadavky.  V případě, že si zákazník zvolí službu Balík Na poštu, bude moci zásilku vyzvednout na kterékoli z 2 600 poboček České pošty po celé republice. Stačí pouze, když si jednu z nich vybere a následující den po podání bude Balík Na poštu připraven na určené poště k vyzvednutí. Balík Do ruky je naopak určen pro zákazníky, kteří vědí, že mají čas zásilku převzít osobně, ať na svém pracovišti či doma. 

„Po dlouhé době dochází k zásadní změně nabídky produktů, kdy Česká pošta reaguje na přání svých zákazníků. V novém produktovém portfoliu tak přináší zákazníkům služby zcela ojedinělého typu, o které už v pilotních projektech naši klienti projevili značný zájem. Jinými slovy standardní službu Obchodní balík nahrazuje podstatně lepší Balík Do ruky, Balík Na poštu je pak vzhledem k rozsáhlé pobočkové síti Pošty skutečně ojedinělým produktem na trhu. Velmi podobné je to u Balíku Expres, který velcí hráči na trhu nenabízejí. Tuto službu poskytují například kurýrní služby, ale za řádově vyšší ceny než Česká pošta,"  říká generální ředitel České pošty, Petr Zatloukal. 

Nespornou výhodou nově zaváděných produktů je právě jejich avizování. Zákazník dostává informace prostřednictvím sms či emailu. V současné době avizujeme zásilku až ve chvíli, kdy Pošta balík doručuje. V případě nového portfolia dostane zákazník informaci již v okamžiku podání zásilky s tím, že mu bude zásilka doručována druhý den. Má tedy čas se na příjem zásilky připravit, popřípadě může prostřednictvím webového formuláře rozhodnout, zda chce zásilku doručit jiný den, nebo ji nechat rovnou uložit na své poště či uložit na jiné poště kdekoli v republice. Že se avizování v okamžiku podání osvědčilo, dokládá téměř stoprocentní úspěšnost dodání – v pilotu byla u služby Balík Do ruky úspěšnost vyšší než 98 procent, Balík Na poštu si na pobočce vyzvedlo stejné procento zákazníků. 

V rámci pilotního provozu bylo od srpna do poloviny listopadu podáno celkem 102 172 kusů Balíků Do ruky a Balíků Na poštu. Službu Balík Do ruky přitom volili zákazníci ve více než 73%. U tohoto produktu má Pošta v rámci pilotu uzavřenu smlouvu s 94 podavateli. Služby Balík Na poštu využívají prozatím zákazníci osmi smluvních podavatelů. Mezi největší podavatele u obou produktů patří například HP Tronic, Profizoo, Alza.cz, Pemic Books a Famico, s.r.o.  Službu Balík Na poštu volí téměř ve všech případech zákazníci společnosti Avon Cosmetics. 

Pro všechny zákazníky nabídne Pošta nové služby v počátku příštího roku. Zároveň s novým rokem zmizí z nabídky České pošty Zásilkový balík a Obchodní balík zůstane ještě po nějaký čas pouze pro smluvní partnery. Běžný zákazník, který přijde s balíkem na poštu, však bude mít jasný výběr – Balík Do ruky či Balík Na poštu.

Balík Na poštuLogo - Balík Na poštu

Balík Na poštu přináší zákazníkovi možnost, zvolit si jednu z 2 600 poboček, na které pak bude jeho zásilka připravena k vyzvednutí již následující pracovní den po podání. Zákazník si tak může vybrat poštu třeba v blízkosti svého pracoviště či v nákupním centru, kde je zvyklý nakupovat. Novinkou produktu je také systém avizování, a to výhradně formou SMS či e-mailu. Podmínkou pro podání zásilky je proto vyplnění kontaktních údajů adresáta (e-mailová adresa či číslo mobilního telefonu). Elektronické informování tak u Balíku Na poštu plně nahrazuje papírové výzvy a oznámení. Již v den podání je adresát informován o příchodu zásilky, respektive o uložení zásilky na vybrané poště. A to i s časem od kdy je balík druhý den připraven k vyzvednutí. K tomu pak stačí jediné – dostavit se na poštu s dokladem totožnosti a identifikovat zásilku pomocí podacího čísla, e-mailové adresy či telefonního čísla, na které bylo avízo zasláno. Převzetí zásilky zákazník samozřejmě potvrdí svým podpisem.

Zatím se ukazuje, že zákazníci internetových obchodů volí produkt Balík Na poštu především při nákupu zboží nižší hodnoty, tedy například knih, oblečení či kosmetiky.  

Výhody Balíku Na poštu:

  • Vnitrostátní přeprava balíků do hmotnosti 30 kg po celé České republice,
  • Garance možnosti vyzvednutí na zvolené poště již následující pracovní den,
  • Odesílatel nebo adresát si rovnou volí poštu, na které pro něj bude balík připraven k vyzvednutí,
  • Podání balíku na všech poštách,
  • Avizování zásilky,
  • Udaná cena balíku do hodnoty 50 tisíc Kč je již zahrnuta v základní ceně služby. 

Balík Do rukyLogo - Balík Do ruky

V zásadě se jedná o plnohodnotnou náhradu stávajícího Obchodního balíku – Balík Do ruky od něj převzal všechny osvědčené funkcionality a přidal ještě pár navíc. A tak zatímco Obchodní balík mohl zákazník podat pouze na některé z vybraných 1100 poboček, v případě Balíku Do ruky to bude od Nového roku možné na všech poštách.

 Výhody Balíku Do ruky:

  • Vnitrostátní přeprava balíků do hmotnosti 30 kg po celé České republice,
  • Garance doručení přímo do rukou adresáta již následující pracovní den,
  • Adresát si může určit čas nebo způsob doručení,
  • Adresát dostává informace o doručování balíku prostřednictvím SMS nebo emailu již v den podání,
  • Udaná cena balíku do hodnoty 50 tisíc Kč je již zahrnuta v základní ceně služby,
  • Adresát může zvolit možnost uložení na blízké poště k osobnímu převzetí.

Do nového balíkového portfolia patří kromě Balíku Na poštu a Balíku Do ruky i další dva druhy zásilek, které byly testovány od začátku letošního roku a nyní již fungují v ostrém provozu - Balík Nadrozměr a Balík Expres. 

Balík ExpresLogo - Balík Expres

Nová služba Balík Expres zaručuje doručení zásilky v den podání. Zásilky mohou zákazníci podat do 10 hodin na vybraných 42 poštách v Praze a krajských městech.  Ty pak putují buď z Prahy do krajských měst a naopak -  anebo pouze v rámci Prahy nebo téhož krajského města. Zásilky jsou doručovány týž den do 19 hod v rámci odpoledního doručování.  

Výhody Balíku Expres:

  • Expresní přeprava dokumentů a zboží do hmotnosti 15 kg,
  • Doručení ve stejný den při podání do 10.00 hodin,
  • Udaná cena balíku do hodnoty 50 tisíc Kč je již zahrnuta v základní ceně služby,
  • Bezkonkurenční jednotná cena 250 Kč, bez ohledu na vzdálenost a hmotnost balíku – mezi Prahou a krajskými městy, 150 Kč pak v rámci každého města.

Balík NadrozměrBalík Nadrozměr

K přepravě nestandardních balíků, a to jak z hlediska velikosti, tak váhy slouží služba Balík Nadrozměr. Doručování a svozy zásilek zajišťují provozovny s vyhovujícím technickým vybavením – velká vozidla, vhodná manipulační technika – tedy ve většině případů přímo sběrné přepravní uzly (SPU). Pomocí Balíku Nadrozměr lze poslat zásilku od 30 do 1000 kilogramů fyzické hmotnosti, či do 3000 kilogramů objemové hmotnosti. Délka balíku nesmí přesáhnout 300 a výška 200 centimetrů. Přepravu nadrozměrných zásilek Pošta úspěšně testuje od začátku roku. Zatímco začátkem roku to byly desítky podaných kusů měsíčně, v říjnu se poslalo již přes tři tisíce zásilek. A obchodní zástupci Pošty uzavírají každý měsíc další smlouvy s novými podavateli. Do konce září tento způsob přepravy využilo na 50 smluvních podavatelů – služba je totiž poskytována výhradně na základě smlouvy uzavřené s Českou poštou. 

Výhody Balíku Nadrozměr:

  • Přeprava zboží o hmotnosti až 1 000 kg po celé České republice,
  • Doručení zpravidla druhý následující pracovní den po podání až ke dveřím adresáta,
  • Cenově výhodný díky úsporám z rozsahu v rámci unikátní přepravní sítě České pošty,
  • Balík si vyzvedneme přímo u odesílatele,
  • Den před doručování balíku adresáta telefonicky kontaktuje pracovník pošty a domluví s ním nejvhodnější termín doručení,
  • Udaná cena balíku do hodnoty 50 tisíc Kč je již zahrnuta v základní ceně služby. 

Více informací o novém balíkovém portfoliu získáte na našich webových stránkách nebo na www.postovnibaliky.cz.

 

Mgr. Marta Selicharová
Tisková mluvčí, ČP, s.p.
e-mail: selicharova.marta@cpost.cz