Zpět

Česká pošta mění tvář

Nová pobočka České pošty, která dnes byla otevřena pro veřejnost v pražském nákupním centru EDEN ukazuje směr, kterým se bude v příštích letech Česká pošta ubírat. Zákazníkům se tak představila v moderním designu, se špičkovými informačními technologiemi, poštovní personál obsluhuje zákazníky v nově navržených uniformách za přepážkami, které doznaly podstatných změn.

Česká pošta je součástí kritické infrastruktury státu, řada  jejích služeb se tak propojuje s výkonem státní správy. Určitě je proto dobře, že se Pošta rozhodla ne namátkově, ale cíleně vymanit z doby reálného socialismu. Nová pošta má parametry nejmodernějších poboček evropských poštovních operátorů," uvedl při jejím otevření ministr vnitra Martin Pecina jako představitel zakladatele České pošty.

 Jednotnost podoby poboček Pošty je základem

Česká pošta dnes obsluhuje zákazníky na 3364 pobočkách. Do dnešní doby je spojovaly pouze stejné služby, stejné uniformy přepážkových pracovnic a smaltovaná tabulka s logem podniku u vchodových dveří. Potud vzájemná podoba končí. Vinu na tom jistě měla i skutečnost, že do ledna roku 2008 nebyla Pošta s výjimkou služeb sjednocená, existence sedmi samostatných odštěpných závodů se promítla i do nejednotné podoby poboček a celkově rozdílné politiky prezentace České pošty. 

Pošta chce investovat do moderních technologií. Tyto investice musí sloužit zkvalitnění služeb a obsluhy našich zákazníků. Zároveň chceme zvýšit informovanost a zkvalitnit prostředí pro zákazníky i pro zaměstnance Pošty. Tato nová pobočka je prvním výsledkem tohoto konceptu. Pokud se nám v reálném provozu potvrdí předpoklady, zahájíme postupnou přeměnu všech pracovišť Pošty. Věříme, že to veřejnost a naši zákazníci přijmou kladně," charakterizoval novou pobočku generální ředitel České pošty Petr Sedláček.

Současnost si žádá nejmodernější technologie

Svojí pobočkou v Edenu se Pošta přihlásila ke konceptu „The Branch of the Future" – pobočce budoucnosti a vybudovala ji v souladu s nejmodernějšími trendy. Unikátní informační a odbavovací systém spolu s novou konstrukcí přepážek a celkovým pojetím prostoru, mají jednoznačně přispět k tomu, aby se zákazník na poště cítil dobře a v rozumné míře dostal všechny potřebné informace. Zobrazovací LCD displeje u přepážek jsou flexibilním komunikačním nástrojem, který ovládá pracovník přepážky z dotykové obrazovky IP telefonu. Kromě standardního obsahu obrazovky, který tvoří fotografie a jméno obsluhujícího spolu s číselným vyvolávacím systémem, lze plochu využít jak k dalším potřebným informacím pro klienta, tak pro komunikaci marketingovou. Velká obrazovka, viditelná v nejlepším případě ze všech částí pobočky, informuje o poštovních novinkách, produktech a službách. V  blízké době se v dolním textovém řádku obrazovky objeví také informace převzaté z ČT 24.

Nová pošta odstraňuje bariéry

Podle vzoru zahraničních pošt, ale také například bankovních institucí v naší republice, pošta zavádí tzv. otevřené přepážky. Komunikace zákazníka s personálem je bez skleněné bariéry jednodušší, příjemnější a více přátelská. Důležitý je fakt, který vyplývá ze zkušenosti v zahraničí, navíc ověřený statistikami: po odstranění bezpečnostních skel na přepážkách  se nezvyšují  počty bezpečnostních incidentů.

Také poštovní uniformy doznají patrných změn

Nová tvář České pošty neznamená jen moderní pobočky, otevřené přepážky, ale také jednotný vizuální styl. Jeho součástí jsou i nové stejnokroje. Na jejich podobě a výběru použitých materiálů se podíleli jak módní návrháři, odborové organizace i sami zaměstnanci z řad přepážkových pracovníků a doručovatelů. Předseda největší odborové organizace, Karel Koukal, říká: „Změna je žádoucí, jejím smyslem není stav jen trochu vylepšit, ale podstatně změnit. Práce našich zaměstnanců není snadná a ti, kteří nosí stejnokroj, se v něm musí dobře cítit v létě i v zimě. Jsou zapotřebí kvalitnější materiály i modernější vzhled. Vždyť musí Českou poštu důstojně reprezentovat." Ani podoba poštovních stejnokrojů nemusí být finální, během pilotního projektu je zapotřebí vše ověřit.

 Po vyhodnocení pilotu a možných dílčích úpravách na zařízení pobočky či stejnokrojích se začne Česká pošta veřejnosti měnit před očima.


Česká pošta jako na dlani 

Počet zaměstnanců: 36 827 

Data 2008 

Počet poboček: 3 364 

Na prostou obnovu přepážek vynaloží Pošta ročně:

Prostá obnova 141 mil Kč
Nové prostory 9,2 mil Kč 

Celkové investice Pošty v roce 2008 : 663 mil. Kč
Plánované investice pro rok 2009: 2 005 mil Kč 


Nárok na stejnokroj mají:

  • Poštovní doručovatelky/é 13 447
  • Přepážkové pracovnice +
    Přepážkoví pracovníci  9 143
  • Vedoucí pošt+ vedoucí oddělení 3675

Na prostou obnovu stejnokrojů vynaloží Pošta ročně cca 72 mil. Kč

 


Mgr. Marta Selicharová
tisková mluvčí
Česká pošta, s. p.
Politických vězňů 909/4
225 99 Praha 1

tel.: +420 221 132 122
fax: +420 221 132 124
GSM: +420 724 058 024
e-mail: selicharova.marta@cpost.cz