Back

Změny v Poštovních podmínkách - upřesnění práv zmocněnce

Vážení zákazníci,

Česká pošta, s.p., se snaží vycházet vstříc požadavkům svých klientů a vytvořit co nejlepší podmínky pro dodávání poštovních zásilek a poukázaných peněžních částek (dále jen „zásilek"). Pošta proto předložila ke schválení Českému telekomunikačnímu úřadu změny poštovních podmínek, které zpřesňují práva zmocněné osoby při dodávání zásilek.

Upřesnění spočívá ve výslovném stanovení práva zmocněné osoby odepřít přijetí zásilek, které může za adresáta přijmout, a které nejsou určeny do vlastních rukou výhradně jen adresáta. 

V praxi to znamená, že odmítne-li zmocněná osoba zásilky převzít, nebudou tyto zásilky uloženy na poště, ale budou ihned vráceny odesílateli a odmítnutí převzetí bude uvedeno jako důvod vrácení.

Adresátem zmocněnou osobou může být:

u fyzických osob

  • zmocněnec (fyzická osoba starší 15 let)
  • zákonný zástupce adresáta, pokud je adresátem dítě mladší 15 let nebo osoba zbavená způsobilosti k právním úkonům souvisejícím s dodáním
  • zmocněnec zákonného zástupce adresáta

u právnických osob

  • oprávněná osoba. 

Zmocněná osoba může za adresáta: 

  1. písemně prohlásit, že adresát nesouhlasí s dodáváním zásilek sousedovi,
  2. písemně prohlásit, že v bytě lze dodat zásilky jen adresátovi a nikoliv jiné osobě, 
  3. písemně prohlásit, že adresát souhlasí s dodáváním zásilek do dodávací schrány, přestože místo dodání nepatří mezi místa, kam pošta nemusí dodávat, 
  4. písemně požádat o odnášku zásilek tj., aby zásilky byly ukládány u pošty bez pokusu o jejich dodání v místě určeném v poštovní adrese,
  5. písemně s poštou dohodnout, aby byly zásilky, v případě že jsou adresovány do místa dodání, ve kterém není pošta povinna učinit pokus o dodání, dodávány v jiném místě nebo aby byly ukládány u dohodnuté pošty, 
  6. požádat poštu o prodloužení lhůty 15 dnů, po kterou je zásilka připravena k vyzvednutí, na jeden měsíc, 
  7. písemně požádat o změnu ukládací pošty, 
  8. písemně požádat o dodávání zásilek v jiném místě než uvedeném v poštovní adrese – dosílka, 
  9. požádat poštu o sdělení poštovní adresy odesílatele zásilky, která byla odesílateli vrácena z důvodu, že si ji příjemce nevyzvedl v určené lhůtě, 
  10. odmítnout přijetí zásilek.

Poštovní podmínky České pošty, s.p., jsou k dispozici k nahlédnutí na všech poštách a v elektronické podobě v sekci dokumenty ke stažení.

Informace o poskytovaných službách Vám poskytne i Informační centrum České pošty, s.p., na bezplatné telefonní lince 800 104 410.


Konkrétní změny Poštovních podmínek, se kterými Český telekomunikační úřad vyslovil souhlas. Úprava se týká textu čl. 32 odst. 1 a čl. 73 odst. 1 poštovních podmínek do znění: 

a) čl. 32 odst. 1

„Jestliže adresát, zmocněnec adresáta, zákonný zástupce adresáta, zmocněnec zákonného zástupce adresáta nebo oprávněna osoba převzetí poštovní zásilky odmítne, podnik poštovní zásilku bez průtahu vrátí odesílateli.".

b) čl. 73 odst. 1

„Jestliže adresát, zmocněnec adresáta, zákonný zástupce adresáta, zmocněnec zákonného zástupce adresáta nebo oprávněna osoba převzetí poukázané peněžní částky odmítne, podnik poukázanou peněžní částku bez průtahu vrátí odesílateli.".