Back

Pošta si naplánovala budoucnost

Každá firma, která chce být na trhu úspěšná, musí zvažovat kroky v letech budoucích a Česká pošta není v tomto ohledu výjimkou. Čekají ji navíc dva důležité mezníky. Letošního srpna schválila vláda změnu její právní formy na akciovou obchodní společnost a během následujících pěti let se musí vyrovnat s liberalizací evropského poštovního trhu. Strategii vývoje ČP pro dalších pět let schválila Dozorčí rada podniku 30.10.2007. Její příprava vycházela z řady studií a pilotních programů předešlých let, do finální podoby ji dovedly desítky špičkových poštovních odborníků za podpory Boston Consulting Group, s.r.o.

„ Naši specialisté se pohybovali na důvěrně známém území vybaveni odvahou změnit letité zvyky a dát Poště jednotný řád, konzultanti pomáhali zasadit poštu do evropského kontextu"

Karel Kratina, generální ředitel

Strategie ČP nachází bližší cestu k zákazníkovi

Strategie podniku je interní dokument, který nemůže být s ohledem na konkurenční prostředí zveřejněný v plném rozsahu. Z kapitol, které se bezprostředně týkají našich zákazníků tedy uvádíme:

  • Pilotní provoz CzechPointů na Poště ověřil od ledna 2007 velký zájem o nové služby, které se tak staly pro naše zákazníky podstatně dostupnějšími. Spolupráce se státní a veřejnou správou tak dostala ve strategii zelenou s tím, že do konce roku 2008 si budete moci na počkání pořídit výpis z obchodního a živnostenského rejstříku, stejně jako výpis z katastru nemovitostí na 2000 přepážkách po celé republice. (K dnešnímu dni je CzechPoint pouze na 75 kontaktních místech České pošty. Na všech ostatních poštách lze o výpisy požádat, následně je pošta doručí na udanou adresu do 5 pracovních dnů.) O výpisy na poště roste zájem s každým novým měsícem. Pro ostrý obraz – od počátku roku vystavila Pošta 9 616 výpisů z obchodního rejstříku a 18 064 výpisů z katastru nemovitostí.
  • Pobočková síť České pošty neodpovídá současným potřebám, především z pohledu rychle se rozvíjejících městských satelitů. Důsledkem je proto velmi nerovnoměrné vytížení jednotlivých pošt. Pro zkvalitnění servisu zákazníkům projde celá síť optimalizací, kdy pobočky s minimální návštěvností budou nahrazené motorizovaným doručováním a uspořené kapacity se přesunou do míst s výrazným nárůstem obyvatel.
  • Česká pošta také počítá s navýšením poboček v obchodních a byznys centrech. V roce 2008 tak přibude k současným dvaceti poštám dalších patnáct.
  • Optimalizační kůru prodělá také přepravní a datová síť. Ačkoli patříme v rychlosti dodávání zásilek k evropské špičce, nároky zákazníků se stále zvyšují. Podstatný rozvoj datové sítě souvisí především s elektronizací služeb Pošty. Připravovaný Portál České pošty bude vstupní branou k moderním elektronickým službám jak pro domácnosti, tak především firmy a státní správu.
  • Do teritoria hledání nových obchodních příležitostí patří řada projektů. Mezi klíčové patří například rozvoj logistiky Pošty na obchodní bázi. Česká pošta vlastní flotilu několika tisíc vozů, které jsou v dnešní době vytížené pouze v době svozu a rozvážení zásilek. Nadstandardní zbytkový čas automobilů v atraktivní denní době tak nabízí Poště široké obchodní možnosti…
  • Schválená Strategie je myšlenkovým základem, který bude s okamžitou platností prosazován do běžného života České pošty. Vzhledem k tomu, že nejenom výše uvedené aktivity, ale také stabilizace pracovníků pošty předpokládá nezbytné masivní investice, Pošta nyní připravuje nastartování jednotlivých projektů v závislosti na předpokládaných finančních možnostech nejbližších let.

Data v ohni kovaná

  • Od svého vzniku funguje Česká pošta na principu samofinancovatelnosti, veřejností často opakovaná věta …" vždyť je placena z našich daní" je tedy pouhým mýtem.
  • Veškerý zisk podniku je reinvestován především s ohledem na probíhající vnitřní transformaci.
  • ČP zajišťuje univerzální službu. Garantuje tak státu skutečnost, že adresát dostane zásilku i v odlehlých částech země v definované kvalitě a za dostupnou cenu.

Mgr. Dita Václavíková
tisková mluvčí České pošty, s. p.
tel.: 221 132 122
fax: 221 132 124
e-mail: vaclavikova.dita@cpost.cz