Back

Czech POINT na České poště? Od července velké změny!

Od zítřka si budete moci na České poště zjistit svou beztrestnost anebo si založit vlastní živnost. Zkrátka letošní červenec odstartoval na kontaktních místech poštovních Czech POINTů řadu změn.

Horkou novinkou tohoto léta je tedy mimo výpis z Rejstříku trestů a zprostředkování podání podle živnostenského zákona, neboli založení vlastní živnosti či ohlášení její změny. Změnu prodělal i výpis z katastru nemovitostí. Nově si totiž můžete zažádat pouze o částečný výpis, a vyhnete se tak placení mnohastránkového dokumentu. Navíc se rozšířil počet míst, kde si můžete o výpisy či živnost zažádat. Na konci června poskytovalo službu kontaktního místa veřejné správy Czech POINT přesně 900 přepážek na 555 pobočkách České pošty. Do konce letošního roku by síť poštovních Czech POINTů měla čítat tisíc poboček s více než dvěma tisíci přepážkami.

Czech POINT pod drobnohledem


Výpis z Rejstříku trestů podstatně dostupnější

Česká pošta mohla zatím vydávat pouze výpisy z obchodního a živnostenského rejstříku a z katastru nemovitostí. Poskytovat výpis z Rejstříku trestů, který je neveřejným registrem ve smyslu zákona o informačních systémech veřejné správy, dosavadní zákonná úprava Poště neumožňovala. Dnes si o výpis z Rejstříku trestů na Poště požádat můžete. Cena nové služby je 50 Kč.

„Jsme rozhodně rádi, že se nám podařilo poskytování výpisů z rejstříku trestů na poštách před zákonodárci obhájit. Naši přepážkoví pracovníci jsou profesionálové, práce s osobními citlivými údaji je pro ně každodenní praxí. Počítáme s tím, že bude o výpisy značný zájem. Mým cílem je, abychom zákazníkům poskytovali kompletní servis v oblasti zprostředkování vybraných dokumentů elektronickou cestou. Doufám, že do současného portfolia brzy přibude také poskytování informací o stavu bodů na účtu každého řidiče".

JUDr.Karel Kratina, generální ředitel České pošty, s.p.


Založte si živnost na Poště

Podatelem může být fyzická i právnická osoba. Na založení živnosti nebo ohlášení její změny můžete jít dvojím způsobem. Při první možnosti vyplníte na portále Hospodářské komory ČR jednotný registrační formulář, po jeho odeslání obdržíte číslo podání – tzv. číslo tiketu, které následně sdělíte pracovníkovi kontaktního místa Czech POINT. Druhou alternativou je přinést na kontaktní místo vyplněný jednotný registrační formulář v listinné podobě. K podání se přikládají v originále nebo ověřené kopii zákonem požadované přílohy (např. výuční list, doklad o rekvalifikaci apod.).
Nemělo by vás překvapit, že pracoviště Czech POINT také vybírá příslušný správní poplatek. Ten je příjmem živnostenského úřadu.


Jedna stránka - žádný problém!

Novinkou je i částečný výpis z katastru nemovitostí a úplný výpis z obchodního rejstříku. Zejména u katastru nemovitostí se přitom jedná o podstatnou změnu. Systém doposud umožňoval dohledávat požadovaný výpis pouze podle čísla listu vlastnictví. Nově můžete sdělit přepážkovému pracovníkovi pouze katastrální území a parcelní číslo pozemku, nebo číslo popisné budovy, příp. číslo bytové jednotky. Navíc- pokud budete potřebovat například pouze jednu stránku z výpisu listu vlastnictví, kde je zapsáno více majitelů, nemusíte zaplatit za celý obsáhlý dokument.


Pod jednou střechou

Czech POINT je úspěšným a ambiciózním projektem i mimo rámec České pošty. Jeho prostřednictvím bylo od začátku roku vydáno téměř 400 tisíc výpisů z centrálních registrů. S dalším plánovaným rozšiřováním služeb bude Czech POINT občanům stále více zjednodušovat vyřizovaní mnoha úředních záležitostí.

„Představa, že si můžete na poště zaplatit složenku nebo vyzvednout doporučenou zásilku a přitom na počkání vyřídit výpis z rejstříku trestů nebo z katastru nemovitostí, je jistě sama o sobě atraktivní. Pokud navíc vezmete v úvahu, že pošta je otevřena každý všední den do večera, většinou také v sobotu a někde dokonce v neděli, pak jsou důvody, které má zákazník pro výběr Czech POINTU na České poště, jednoznačné".

Petr Stiegler, ředitel sekce rozvoje služeb a E-governmentu, Česká pošta, s.p.


Z pohodlí domova nebo kanceláře - E-shop.

Česká pošta udělala ještě jeden krok k tomu, aby obstarání výpisů bylo opravdu jednoduché. Tímto krokem je spuštění služby objednávání výpisů z katastru nemovitostí, živnostenského a obchodního rejstříku prostřednictvím internetu. Objednávkový formulář je dostupný na adrese www.ceskaposta.cz a www.czechpoint.cz. Do tří pracovních dnů od podání objednávky pošta požadované výpisy zákazníkovi doručí doporučenou zásilkou s platbou na dobírku.



Data pod čarou:

Všechna pracoviště Czech POINT na ČP poskytují od tohoto měsíce shodné služby. Novelou zákona 365/2000 Sb. byla místa poskytující služby Czech POINT definována jako „kontaktní místa veřejné správy". Tímto způsobem jsou tedy označeny všechny přepážky, jak specializované přepážky kontaktních míst, tak univerzální přepážky na všech ostatních poštách.


Nejčastější otázky:

Kdo může požádat o výpis z rejstříku trestů?

Výpisy z RT, který je neveřejnou evidencí, se vydávají na základě žádosti:

  • pouze žadateli, kterého se výpis týká,
  • zmocněnci žadatele, který se prokáže úředně ověřenou plnou mocí.

Žadatel se prokazuje platným občanským průkazem nebo pasem, provádí se kontrola neplatnosti ověřením v Databázi neplatných osobních dokladů. Výpisy jsou poskytovány v souladu se zákonem č. 269/1994 Sb, o Rejstříku trestů.

Je výpis z rejstříku trestů vždy vyřízen na počkání?

Může nastat situace, kdy nelze vyřídit žádost na počkání vytvořením výpisu elektronicky (jedná se o méně než 5% případů). V tomto případě zasílá pošta po odsouhlasení tohoto postupu zákazníkem žádost k přímému vyřízení Rejstříku trestů. Zákazník pak obdrží výpis z RT poštou.

Vydávají kontaktní místa Czech POINT také snímky z katastrálních map?

ČP snímky z katastrálních map nevyhotovuje. Tuto službu zatím mohou poskytovat pouze pracoviště katastrálního úřadu.

Jak je to se založením živnosti? (Podání podle živnostenského zákona)

Zprostředkování podání je poskytováno podle zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání. Kontaktní místo veřejné správy Czech POINT nekontroluje obsahovou správnost podání, obsahovou správnost příloh podání a jejich úplnost a rovněž neurčuje podateli výši správního poplatku. Tyto činnosti přísluší pouze živnostenskému úřadu.

Jaký je postup pro určení výše správního poplatku?

  • pokud žadatel bude znát výši správního poplatku, pracovník jej označí ve formuláři,
  • pokud žadatel výši správního poplatku nezná, pracovník mu zapůjčí pomůcku pro stanovení ceny podání (viz příloha č. 4),
  • pokud žadatel nebude schopen určit výši správního poplatku, vybere pracovník pole s nulovou hodnotou (bude tedy vybrán pouze poplatek 50 Kč pro ČP) a upozorní žadatele, že pokud nebude správní poplatek v pořádku, živnostenský úřad mu stanoví výši doplatku.

Mgr. Dita Václavíková
tisková mluvčí České pošty, s. p.
tel.: 221 132 122
fax: 221 132 124
e-mail: vaclavikova.dita@cpost.cz