Back

Česká pošta vykázala za rok 2006 zisk 331,1 mil. Kč před zdaněním

V roce 2006 dosáhla Česká pošta druhého nejlepšího výsledku hospodaření od roku 1993, tedy od okamžiku, kdy byla založena Ministerstvem hospodářství České republiky podle zákona č. 111/1990 Sb., o státním podniku.

,,Vysoký hospodářský výsledek roku 2006 ve výši 998 024 000 Kč umožnil novému vedení České pošty, po konzultaci s výrazně obměněnou Dozorčí radou, přijmout rozhodnutí o jednorázových účetních operacích, jejichž realizace zvýšila transparentnost výsledků hospodaření na úroveň srovnatelnou s mezinárodními standardy. V době přeměny státního podniku na akciovou společnost to byl žádoucí krok."

JUDr. Karel Kratina, generální ředitel

Výsledná hodnota hospodářského výsledku byla zásadně ovlivněna časovým rozlišením výnosů u kreditovacích strojů v tržbách z poštovního provozu, tvorbou finančních rezerv na kreditovací stroje a v neposlední řadě vytvořením rezerv na nevyčerpanou dovolenou zaměstnanců.

,,Mimořádné operace ve výši 666,9 mil. Kč sice na jedné staně způsobily pokles vykazovaného zisku před zdaněním na hodnotu 331,1 mil. Kč, na druhé straně ale napravují historické nepřesnosti v účetnictví a zejména umožňují vykazování přesnějších výsledků v letech následujících."

Ing. Ladislav Musil, ekonomický náměstek

Vzhledem k čistě účetnímu charakteru neměly mimořádné uzávěrkové operace žádný negativní dopad na celkovou finanční pozici společnosti. I přes uvedené skutečnosti umožnil mimořádný hospodářský výsledek roku 2006 vedení podniku přispět do fondu kulturních a sociálních potřeb v původní plánované výši.


Zaměřeno na celek

Celkový růst provozních výkonů o cca 2 % oproti roku 2005 byl tažen zejména růstem dvou hlavních kategorií - tržeb z poštovního provozu a tržeb z obstaravatelské činnosti. Oproti tomuto růstu zaznamenala většina nákladových položek z oblasti výkonové spotřeby proti předchozímu období pokles, případně stagnaci. V oblasti nákladů byly stále dominantní položkou osobní náklady, které ovšem rostly pomaleji než v předchozích letech. Při současném poklesu počtu pracovníků to v konečném důsledku znamenalo rozumný poměr růstu průměrné mzdy a růstu produktivity práce.

Zaměřeno na poštovní detail 2006

  • Pod heslem ,,sledujeme životní styl našich zákazníků " Česká pošta rozhodla o postupném přemísťování některých poboček do obchodních a business center. Na konci roku 2006 jich bylo 14.
  • V portfoliu produktů České pošty přibyla nová forma zajištění plateb v rámci daňových povinností občanů - daňová složenka.
  • Počet zásilek, zpracovaných technologií hybridní pošty, která dokáže překovat data z elektronické podoby na papírový výstup vzápětí dodávaný adresátům, překročil hranici 60 miliónů kusů. Vedle firemní klientely začali hybridní poštu využívat i jednotlivci pro zasílání pohlednic prostřednictvím MMS zpráv.
  • Česká pošta doručila v roce 2006 téměř 900 milionů listovních zásilek a 26 miliónů zásilek balíkových.
  • Oboustranný pohyb finanční hotovosti mezi zákazníky, Českou poštou a Českou národní bankou představoval v roce 2006 číslo 669 miliard a 307 miliónů Kč.
  • V režimu D+1, tedy do druhého dne, doručila pošta 94,06 % z celkového počtu podaných standardních psaní. Ve světovém certifikačním programu EMS Cooperative, kterého se účastnilo 140 zemí, získala Česká pošta , jako jedna ze 14 poštovních správ, ocenění ,,Gold level".
  • Pošta započala vnitřní transformaci tak, aby obstála v konkurenci evropského poštovního trhu. Ze stejného důvodu započala příprava změny právní formy České pošty, s. p., na akciovou společnost.

Bc. Dita Václavíková
tisková mluvčí České pošty, s. p.
tel.: 267 196 282
fax: 267 196 406
e-mail: vaclavikova.dita@cpost.cz