Zpět

Správně zabalenou zásilku Pošta doručí bez poškození

V případě posílání poštovních zásilek si zákazník přeje, aby byly doručeny včas a v pořádku. Pro Českou poštu je pak  dodržení  těchto  zásadních požadavků předpokladem udržení dobrého jména podniku a popravdě i  jeho existence na konkurenčním trhu. Aby adresát dostal zásilku včas a v pořádku, je však věcí jak poštovní služby, tak odesilatele. I při sebevětší péči lze totiž nekvalitně zabalenou zásilku doručit v pořádku jen stěží. Každá zásilka prochází nejenom rukama celé řady zaměstnanců Pošty, ale především třídícími stroji a dalšími technologiemi, které jsou sice nastaveny na maximální přesnost, ale cit v prstech nemají. Při zpracování gigantických objemů zásilek tak nelze vyloučit jejich nahromadění na třídícím stroji i na skluzech, které vedou zásilky k autům, k jejich následnému rozvozu. Švýcarská pošta proto moudře zařadila do poštovních podmínek  klauzuli, že každá zásilka musí odolat pádu ze 120 cm. V tomto případě nejde o tolerovanou nešetrnost zacházení se zásilkou, ale jistotu, že k jejímu porušení nedojde ani v případě, že se technologie zahltí, popřípadě selžou. 

Jak správně zabalit zásilku? 

Na internetových stránkách České pošty v části užitečné informace naleznou klienti informace o balení zásilek.

Informace jsou charakteru obecného, ale dostatečně výstižné. Kolik je totiž různého druhu zboží, které lze v zásilkách přepravovat, tolik může být způsobu balení, aby zásilka nedoznala žádné újmy. 

  • Pokud posíláte cokoli, co případný náraz nerozbije (knihy, tiskoviny, ošacení…), stačí pevný obal, nejlépe kartonová krabice.
  • Mnohem větší péči je třeba vynaložit na zabalení obsahu křehkého (sklo, elektronické zboží apod.). Pevný obal je pak nutné vyplnit jakýmkoli vhodným materiálem, který případný náraz ztlumí (nejlepší je dřevitá vata, polystyrenová drť, tzv. bublinková fólie apod.) 

Balení poštovních zásilek upravují Poštovní podmínky. Česká pošta přepravuje obrovské množství různých typů zásilek, které mají rozdílné velikosti, váhu či obalový materiál. Také obsah těchto zásilek je z různých materiálů. Není tedy možné proto přesně specifikovat, jak má být který konkrétní obsah zásilky zabalen. Vždy platí, že vnější i vnitřní obal poštovní zásilky musí být přizpůsoben povaze zasílané věci a délce její přepravy.

V každém případě je však nutný pevný obal, převázaný motouzem. Ten jednak zabezpečí vlastní obal, ale také zabraňuje případnému sklouznutí zásilky z třídících technologií. 

Televize Nova odvysílala ve dnech 22. 1. - 24. 1. 2012 sérii reportáží o nekvalitní práci přepravní služby na jedné poštovní pobočce. Je dobře, že zaznamenala šlendriánskou práci několika zaměstnanců Pošty, ale ojedinělý  případ nelze vztáhnout na práci všech jejích zaměstnanců. Nejedná se o pouhé tvrzení, stačit připojit fakta, která stíny z reportáže vyjasní:

  • Na milion kusů balíkových zásilek připadlo 58 reklamací na poškození obsahu. Oprávněných pak bylo 44.
  • Televizní záběr dokumentoval jeden případ svozu poštovních zásilek, denně však proběhne takových svozů několik tisíc.
  • V doručování balíků je Česká pošta jedničkou na trhu, který je plně konkurenční. Třebaže zákazník může zvolit jiného poštovního operátora, volí ve většině případů Českou poštu - jak pro poskytovanou  kvalitu, tak cenu. Velký zájem internetových obchodů o služby Pošty je pak dokladem toho, že v nejrychleji rostoucím segmentu balíkového trhu Česká pošta drží s dobou krok.

Případná pochybení proti pracovním předpisům i poštovní etice Česká pošta netoleruje. Z televizní reportáže byly pro dotyčné osoby vyvozeny zásadní důsledky. Důslednou revizí pak prošel i systém kontrol, které mají případná pochybení odhalit včas. 

Mgr. Marta Selicharová
Tisková mluvčí, Česká pošta, s. p.
E-mail: selicharova.marta@cpost.cz