Zpět

Seznam míst s uvažovanou alternativní formou obsluhy našich zákazníků od 1. 1. 2009

Na základě nebývalého zájmu veřejnosti se vedení Pošty rozhodlo zveřejnit místa, kde uvažuje o jiné formě obsluhy zákazníků. Třebaže bylo cílem s tímto záměrem nejprve seznámit představitele samosprávy a hledat možná společná řešení, zvýšená aktivita médií přinesla nejistotu do menších sídelních míst po celé republice. Seznam zveřejňujeme s vědomím skutečnosti, že se všemi starosty dotčených obcí Pošta ještě nestihla záměr projednat a především najít způsob, jak aktuální situaci v jejich obci vyřešit. Zveřejnění konkrétních míst považujeme vzhledem k současné situaci za prospěšný krok, který přinese klid do míst, kterých se změna formy obsluhy zákazníků nedotkne.

Zcela zásadním faktem stále zůstává, že poskytování poštovních služeb nebude v žádném případě omezeno ani v lokalitách, kde bude poštovní servis nově realizován formou mobilního obslužného místa.

Seznam míst je zapotřebí vnímat s potřebnými souvislostmi:

  • Všechna uvedená místa jsou v tuto chvíli pouhým návrhem. Pošta se pro ně rozhodla pro zásadní nevytíženost pobočky, a tím také značným ekonomickým ztrátám, které v souhrnu snižují možnost rychleji rozvíjet kvalitní servis zákazníkům.
    Pokud porovnáme náklady s tržbami v místech uvedených na seznamu, přichází Pošta o minimálně 32 milionů Kč ročně. Pokud bychom porovnali náklady s marží na jednotlivých službách, ztráta by byla mnohonásobně vyšší.
  • Zda Pošta v navrhovaných místech zůstane v kamenné budově, záleží na jednání s místní samosprávou. Řešením může totiž být společné sdílení nákladů na provoz místní pošty.
  • V nejbližší době bude Pošta v daných místech také nabízet možnost poskytovat vybrané poštovní služby jiným subjektem. Tzv. franšíza je totiž běžným způsobem obsluhy zákazníků v řadě zemí Evropy.
  • Česká republika má 6 249 obcí. Kamennou pobočku má Pošta v 2 693 z nich, ve 3 556 už dnes běžně Pošta obsluhuje zákazníky k jejich spokojenosti jiným způsobem, především prostřednictvím mobilního obslužného místa.

Franšíza - jde o formu podnikání, která je založená na převzetí podnikatelské koncepce zavedené firmy firmou novou. Zpravidla zaběhlá a známá firma, která již na trhu působí delší dobu ( franšízor) poskytuje licenci a know-how (neboli frančíz) opravňující podnikat pod jejím jménem. V případě Pošty jde například o tzv. poštovny. Poštovna (neboli franšízant) podniká na vlastní účet, investuje vlastní kapitál apod. Musí však dodržovat závazná pravidla týkající se firmy, sortimentu zboží či služeb, technologických či prodejních postupů atd. Poslední poštovna byla například otevřena na Sněžce.


Mgr. Dita Václavíková
tisková mluvčí České pošty, s. p.
tel.: 221 132 122
fax: 221 132 124
e-mail: vaclavikova.dita@cpost.cz