Zpět

První pošta PARTNER? Na Božím Daru!

Boží Dar se stal prvním městem u nás, kde Česká pošta zahájila společně s městským úřadem pilotní projekt s názvem pošta PARTNER. Jedná se o nový způsob, jak zajistit poštovní služby v malých sídelních místech.

Pošta PARTNER je označení pro pobočku, kterou na základě smlouvy, jasně vymezující povinnosti a také finanční odměnu, provozuje smluvní partner České pošty. V  tomto případě se jedná o Městský úřad Boží Dar. Česká pošta chce tímto modelem spolupráce zabezpečit poštovní servis zejména v odlehlých oblastech. Model je výhodný jak pro zákazníky, tak pro smluvního partnera. Pošta přitom s nižšími náklady zachová kvalitu poštovní služby.

  „Nehledali jsme nic nového, inspirovali jsme se v okolních státech Evropské unie, kde se tento model úspěšně používá. Nikomu ho nebudeme vnucovat, pošta PARTNER může vzniknout pouze po dohodě s místní samosprávou. Předpokládám, že o partnerství s Českou poštou bude zájem, Boží Dar je toho konečně nejlepším příkladem. V první fázi bychom přivítali zejména spolupráci s obecními úřady. Může to být pro ně nejenom ekonomicky zajímavé, ale především – tento model má veškeré předpoklady k tomu, aby se v menších obcích zlepšily služby pro jejich obyvatele. V příštím roce počítáme s otevřením minimálně 60 poboček tohoto typu,"  řekl generální ředitel České pošty Petr Sedláček.

„Když v polovině loňského roku Česká pošta ohlásila, že bude v malých obcích rušit pobočky, byl jsem zásadně proti tomu. Ale zároveň mi bylo jasné, že pro poštu ekonomicky jednoznačně ztrátová místa nemůžou mít v současné době jakoukoli perspektivu. Vím, jak fungují poštovní franšízy v okolních státech, proto jsem přivítal, když s tímto modelem Česká pošta přišla. Jsem rád, že první pošta PARTNER je otevřena právě u nás. Je ve zrekonstruovaném přízemí radnice, kde máme i nové Infocentrum. Boží Dar každoročně navštíví tisíce turistů, kteří ocení kvalitní služby nového centra, stejně tak jako místní obyvatelé,"  uvedl starosta Božího Daru Jan Horník.

Pošta PARTNER rozhodně není pouhou obměnou současných poštoven, které existují v turisticky atraktivních lokalitách a které zájemcům nabízejí především filatelistické zboží, příležitostná razítka, a kde lze také podat listovní zásilky.

Jaké služby bude  tedy pošta Partner poskytovat?

  • příjem a výdej listovních a balíkových zásilek
  • příjem poštovních poukázek a platebních dokladů SIPO
  • prodej cenin
  • prodej povinného sortimentu zboží

Po vyhodnocení pilotního projektu zamýšlí Pošta služby v tomto novém modelu obsluhy obyvatel rozšířit o:

  • výplatu poštovních poukázek a důchodů,
  • vybrané služby Poštovní spořitelny – především bankovní převody,
  • bezkontaktní doručování (listovních zásilek, letáků).

 

Poštovní franšízy mají ve vyspělých evropských státech letitou tradici. V přiložené tabulce uvádíme alespoň několik příkladů:

 

  Počet vlastních poboček Počet franšíz
Rakousko 1 302 210 (dalších 100 se připravuje)
Německo 13 620 8 000
Belgie 1 354 558


 


Podrobnější informace k novému Informačnímu centru na Božím Daru:

  • rekonstrukce otevíraných prostor byla spolufinancována z Programu obnovy Venkova,
  • náklady na rekonstrukce překročily jeden milion korun,
  • prostory mají bezbariérový přístup,
  • provozní doba Infocentra i pošty PARTNER bude sedm dní v týdnu od 8 do 18 hodin,
  • dalšími službami navíc je Czech Point či přístup k veřejnému internetu,
  • ve vstupu do nových prostor je umístěna pravděpodobně největší dřevěná socha Ježíška v Čechách (přes 2,5 metru), vytvořená za pomoci finančního příspěvku Karlovarského kraje.

 

 

Marta Selicharová
tisková mluvčí ČP
Česká pošta, s. p.
selicharova.marta@cpost.cz