Zpět

Mýty a realita na České poště

Fakta nade vše

Česká pošta se rozhodla uvést na pravou míru neúplné informace, které byly dne 27. 9. 2010 zveřejněny v deníku MfDNES a jejich zavádějící interpretaci. Zároveň důrazně odmítáme základní tezi článku, že Česká pošta v době, kdy je potřeba šetřit, hodlá zbytečně a draze nakupovat designový nábytek. Za účelem vypsání nových výběrových řízení rozhodně není touha plýtvat s finančními prostředky, ale naopak jejich jednoznačná úspora.

Vedení České pošty se rozhodlo jít cestou maximálních úspor, které prospějí ekonomice podniku a přitom neomezí kvalitu služeb poskytovaných veřejnosti.

Konkrétním příkladem může být projekt Výběrová řízení na rámcové smlouvy pro nakupované komodity, jehož cílem je především snížit náklady podniku tím, že se novými výběrovými řízeními dosáhne lepších cen od dodavatelů. Řada stávajících smluv totiž obsahuje podmínky, které neodpovídají současné cenové hladině a mnohdy i smluvním standardům. Jako u každého obchodního subjektu i na České poště platí pravidlo, že pokud se nepodaří výběrovým řízením dosáhnout lepších cen, tak nebude smlouva uzavřena.

S výherci výběrových řízení jsou současně uzavírány pouze rámcové smlouvy, tj. vždy je definována předpokládaná hodnota veřejné zakázky, ale její skutečné dílčí realizace se odvíjejí pouze podle potřeb a ekonomické situace podniku.

O tom, že tato cesta je správná, svědčí řada případů z poslední doby, kdy v rámci 13 výběrových řízení (podlimitní, sektorové) dosáhla Pošta úspor ve výši téměř 12 miliónů Kč. Pro ilustraci jmenujme nákup plastových plomb na poštovní uzávěry (úspora 24 procent), nákup razítkovacích strojů (úspora 24 procent). Z dalších lze jmenovat nákup výplatních strojů, počítače mincí atd.

Uvedené případy se týkají pouze 13 výběrových řízení a tedy 13 dodavatelů. Aby byl cílový efekt zcela čitelný, je zapotřebí dodat, že výběrových řízení vypíše Česká pošta ročně stovky, zásadní revizí projde většina stávajících a nové budou vždy uzavírány pouze v případě maximální efektivnosti a výhodné ceny pro podnik.

Zatím nejvyšší úspory dosáhla Česká pošta novou soutěží na dodávky plynu. Během následujících tří let tak podnik zaplatí v porovnání se současnými cenami o 65,3 mil Kč méně.

Designový nábytek = univerzální modulový nábytek pro speciální určení

Česká pošta vypsala minulý týden veřejnou zakázku na dodávku designového a kancelářského nábytku. Tím rozhodně nebyl myšlen nákup drahého nábytku do kanceláří. Kancelářský nábytek patří do zázemí a Pošta jej nakupuje v rámci obnovy. Jde o běžný nábytek typizovaný, a to podle podmínek stanovených zákonem o veřejných zakázkách.

Zcela jiným případem je nábytek, který prostě běžně ke koupi není. Pojmem designový nábytek se tak rozumí speciální konstrukce především poštovních přepážek, které musí vykazovat vedle bezpečnostních parametrů také vysokou užitkovost – a to jak z pohledu pracovníků, tak zejména zákazníků České pošty. 

V současné době má Pošta 3 351 poboček, které nemají typizovaný prostor. Při postupné obnově i při vybavení pobočky nové je tedy zapotřebí modulový nábytek, výrazně se odlišující ze své podstaty od nábytku kancelářského.

I v této oblasti Česká pošta nalezla potenciál ke snížení cen za odebíraný nábytek. Jako příklad může sloužit pořízení nových přepážek do pilotního projektu poboček nové generace. V současné chvíli má Česká pošta zcela nově zrekonstruovanou pobočku v Dolních Břežanech, kde byl zpracován projekt a vypsáno výběrové řízení na nové přepážky. Tato nová přepážka byla nejen kvalitnější, ale také o 40 procent levnější než přepážka u první pobočky nového typu v Praze Edenu. Levnější byla i v porovnání s dosud platnými smlouvami. 

Stejnokroje jako překvapivý mediální hit

Stejnokroje má na České poště zhruba 25 tisíc zaměstnanců. Veřejná zakázka v maximální hodnotě 240 mil Kč opět jako rámcová smlouva s možným plněním během čtyř následujících let vychází z těchto důležitých faktů:

  • Stejnokroje je nutné obnovovat, nejedná se tedy o jednorázovou akci ani o žádnou mimořádnou investici.
  • Na zadání pro poptávanou kolekci spolupracovali odborníci, samotní zaměstnanci a jejich odbory.
  • Oděvní kolekce byla výrazně zjednodušena (ze sta položek na cca polovinu), uplatnil se také princip polyfunkčnosti. Náročné práci zvláště poštovních doručovatelů, kterou musí vykonávat za každého počasí, musí odpovídat i podmínky, ve kterých doručovatelé pracují. Potvrzuje to i předseda poštovních odborů Karel Koukal: „Oblečení člověka, který reprezentuje svou firmu, je velmi důležité. Zaměstnanci potřebují materiály, které odpovídají tomu, co dělají. Pokud nehodláme chodit jako trhani a chceme, aby nám lidé otevírali dveře, nové uniforma potřebují. (MFD 16. 9. 2010.)
  • Výběrové řízení je teprve v běhu, i v tomto případě je možné, že oproti předchozímu stavu dojde v průběhu trvání smlouvy k úsporám.
  • V případě, že nabídky budou pro Českou poštu ekonomicky nevýhodné nebo ceny vysoké, pak výběrové řízení zrušíme a ponecháme si stávající stejnokroje.

Strategií České pošty je otevřeně komunikovat o všech výběrových řízeních do té míry, jak to jejich průběh dovolí. Zároveň Pošta počítá s tím, že její snaha o přesoutěžení kontraktu a o dosažení příznivějších cen ze strany dodavatelů může být provázena snahou těchto firem vytvořit mediální tlak, a to i za cenu šíření dezinformací.

Mgr. Marta Selicharová
tisková mluvčí ČP, s.p.
selicharova.marta@cpost.cz