Zpět

Město parků a kolonád pro vnitrostátní psaní

Kolonáda Ferdinandova pramene je hlavním motivem nové příležitostné písmenové poštovní známky Mariánské Lázně, kterou Česká pošta uvede do prodeje ve středu 13. března.

„Zájemci si budou moci známku pořídit i ve známkovém sešitku s osmi známkami a čtyřmi stejnými kupony, jejichž motivem je Rudolfův pramen s náznakem dřevěného proskleného pavilonu v romantickém slohu. Námětem související obálky prvního dne vydání je interiér Kolonády Maxima Gorkého. Pod výtvarným návrhem emise je podepsána Lenka Vojtová,“ říká Martina Ivanová, ředitelka pobočkové sítě České pošty.

Mariánské Lázně jsou druhým největším lázeňským městem v Čechách, jehož historie se začala psát již od středověku, kdy šlechtic Hroznata založil v roce 1197 premonstrátský klášter v osadě Teplá. Pod jeho správu patřilo i území dnešních lázní a jeho mniši byli první, kteří zaznamenali slaný pramen ve svých lesích. Léčivé účinky pramenů v oblasti okolo nynějších Mariánských Lázní byly na obsah soli zkoumány již v roce 1528 z příkazu krále Ferdinanda I. Z rozhodnutí opata tepelského kláštera Karla K. Reitenbergera vznikla v roce 1812 samostatná obec Mariánské Lázně, která byla 6. 11. 1818 prohlášena veřejným lázeňským místem. Díky finanční podpoře kláštera vytvořili z bažinatého údolí zahradník Václav Skalník, architekt Jiří Fischer a stavitel Anton Thurner půvabné parkové město s klasicistními a empírovými domy, altány, pavilony a kolonádami. Rozmachu se město dočkalo v letech 1820–1850, kdy si jeho návštěvu nenechala ujít řada významných osobností, mezi nimi Johann Wolfgang Goethe. V únoru 1836 zde pobýval Fryderyk Chopin. V roce 1865 byly Mariánské Lázně povýšeny na město, které svůj zlatý věk prožívalo mezi lety 1870–1914. Ten připomínají přestavby a novostavby lázeňských budov, hotelů, kolonád a kostelů. V roce 2021 byly zapsány do Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO.

Nominále známky je zastoupeno písmenem „B“, které odpovídá ceně za vnitrostátní obyčejné psaní – standard do 50 g v ekonomickém režimu dodání, tedy 27 Kč. Celou emisi vytiskla ofsetem Tiskárna Hradištko, s. r. o., známky v nákladu 400 000 kusů a 8 000 sešitků (celkem bude k prodeji 464 000 známek). Obálky prvního dne vydání vytiskla digitálním tiskem v nákladu 2 300 kusů. Zájemci si mohou novou příležitostnou písmenovou poštovní známku pořídit na vybraných poštách nebo v e-shopu České pošty.

 

PODCAST:

6. 3. 2024 - Matyáš Vitík, tiskový mluvčí České pošty (m4a, 225kB)