Zpět

ICOM má svou první poštovní známku

V souvislosti s konáním 26. Generální konference ICOM ve dnech 20. až 28. srpna v Praze uvádí Česká pošta do prodeje novou příležitostnou písmenovou poštovní známku. Námětem známky jsou symboly související s českou kulturou a historií a autorem jejího výtvarného návrhu je Miroslav Roubíček. Nominále nové ceniny je zastoupeno písmenem „E“, které odpovídá ceně za obyčejnou zásilku do zahraničí do 50 g – evropské země dle Ceníku základních poštovních služeb v aktuálním znění – k datu vydání 39 Kč.

Mezinárodní rada muzeí ICOM (International Committee of Museums), založená v roce 1946, je jediná celosvětová muzejní asociace a patří mezi nejvýznamnější profesní organizace na světě. Hlavním úkolem ICOM je prezentace a ochrana muzeí, kulturního a přírodního dědictví, hmotného i nehmotného, z minulosti i současnosti pro budoucnost. Od svého založení sdružuje zhruba 3 500 muzeí po celém světě ve 119 národních radách, což představuje téměř 50 000 muzejníků a muzejních odborníků v jediné organizaci. Jejím vrcholným shromážděním je generální konference, která se koná jednou za tři roky. Účastní se jí ředitelé, vedoucí pracovníci a další odborníci z muzeí a galerií, veřejné správy i soukromého sektoru celého světa. České muzejnictví je významným společenským fenoménem, který se podílí na tvorbě kulturní identity české, evropské i světové. Celosvětově mimořádné je už samotné množství sbírkových předmětů, které dosahuje počtu asi 65 milionů. Poměrně hustá je také samotná muzejní infrastruktura a řada sbírkových předmětů, které jsou v jednotlivých muzeích uloženy, přesahuje svou hodnotou regionální kontext (např. nejstarší keramická socha na světě Věstonická Venuše, nejstarší portrét na světě – žena z Dolních Věstonic, stroj na výrobu prvních měkkých kontaktních čoček na světě atd.). Čeští muzejníci se také výrazně podíleli na formování evropské a světové muzeologie. ICOM od roku 1977 také koordinuje Mezinárodní den muzeí 18. května, který je slaven ve více než 150 zemích světa.

Součástí emise je i obálka prvního dne vydání (FDC), jejímž námětem jsou symboly hlavního města Prahy v základních barvách. Celou emisi vytiskla Tiskárna Hradištko, s. r. o., známku ofsetem v nákladu 400 000 kusů a FDC digitálním tiskem v nákladu 2 600 kusů.

Novou příležitostnou písmenovou poštovní známku si mohou zájemci zakoupit na specializovaných přepážkách nebo v e-shopu na webu České pošty.

 

PODCAST:

15. 6. 2022 - Matyáš Vitík, tiskový mluvčí České pošty (m4a, 256kB)