Zpět

Divadlo Semafor slaví 60. narozeniny i poštovní známkou

Česká pošta ve spolupráci s divadlem Semafor představila novou příležitostnou poštovní známku s názvem 60 let divadla Semafor. Motivem známky jsou siluety, které představují osobnosti a formy charakterizující tvorbu oblíbeného pražského divadla. Autorem výtvarného návrhu známky, obálky prvního dne vydání (FDC) a příležitostného razítka je Jiří Suchý, rytcem obálky prvního dne Jaroslav Tvrdoň.

Slavnostní představení známky se uskutečnilo ve čtvrtek 24. 10. 2019, tedy den po vydání známky, na prknech divadla Semafor. Akce se zúčastnil ředitel divadla a zároveň autor známky Jiří Suchý a jeho herecká kolegyně Jitka Molavcová. Ti po několika filmových ukázkách a písni z repertoáru divadla známku spolu s Jiřím Střechou, ředitelem Poštovního muzea, slavnostně odhalili.

„V dnes již legendárním Divadle Semafor začínala svou kariéru celá řada populárních osobností české kultury. Nové poštovní známce bych tedy popřál, aby se stala rovněž populární a to nejen mezi filatelisty, ale i u široké veřejnosti,“ uvedl Jiří Střecha.

Divadlo SEMAFOR (SEdm MAlých FORem) založili Jiří Suchý a Jiří Šlitr, v čele skupiny herců, zpěváků, hudebníků a výtvarníků, v roce 1959. Po první premiéře hry Člověk z půdy, 30. října toho roku, se z divadla takřka přes noc stal hudební a divadelní fenomén.

Záměrem jeho zakladatelů bylo obsáhnout více druhů umělecké kreativity (hudební komedie, poezie, jazz, film, výtvarné umění, tanec, loutky). V průběhu šedesátileté historie prošlo divadlem mnoho významných a známých osobností české kultury, přičemž k těm nejvýznamnějším patří například Waldemar Matuška, Karel Štědrý, Jiří Grossmann, Miroslav Šimek, Pavlína Filipovská a mnozí další. V průběhu let v Semaforu vzniklo nepřeberné množství hudebních hitů, které jsou dnes prakticky zlidovělé. Jeden ze zakladatelů divadla Jiří Suchý stojí v jeho čele dodnes.

„Já mám ke známkám zvláštní vztah, protože je sbírám. Vytvořit tuhle známku nebylo jednoduché. Vytvořený návrh jsem si vždy zmenšil a to co jsem nakreslil, jsem vyhodil a nakreslil znovu. Až jsem došel k takovému zjednodušení, které v miniatuře vypadalo jakž takž přijatelně. Tak doufám, že se bude známka líbit,“ řekl tvůrce známky Jiří Suchý.

Nominále vydávané známky je zastoupeno  písmenem „A“, které odpovídá ceně za vnitrostátní obyčejné psaní – standard do 50 g, tedy 19 Kč. Motivem FDC, vycházejícího společně se známkou v nákladu 3 400 kusů, je múza v charakteristickém podání Jiřího Suchého. Razítko prvního dne znázorňuje buřinku a slamáček, které jsou typickou součástí divadelních kostýmů pánů Suchého a Šlitra.

Společně se známkou vychází i speciální sběratelský komplet s rozšířenými informacemi k emisi, včetně nalepeného čtyřbloku známek s otisky razítka prvního dne vydání a vloženého shodně číslovaného příležitostného tisku – otisk rytiny s motivem FDC. Cena kompletu opatřeného hologramem je 210 Kč.

Známku vytiskla Poštovní tiskárna cenin technikou plnobarevného ofsetu nákladem 500 tisíc kusů a zájemci si ji mohou zakoupit na kterékoliv specializované filatelistické přepážce, vybraných poštách a na webových stránkách České pošty.

Matyáš Vitík
tiskový mluvčí
Česká pošta, s.p.

606 111 060
vitik.matyas@cpost.cz