Zpět

Česká pošta ukončila pololetí s pozitivním hospodářským výsledkem

V náročném období roku 2010, které je ve znamení úbytku výnosů z listovních zásilek a sílící konkurence na balíkovém trhu, skončila Česká pošta první pololetí s hospodářským výsledkem ve výši 608 miliónů Kč. Třebaže konečný hospodářský výsledek roku 2010 ještě významně ovlivní průběh 2. pololetí, už nyní je jisté, že Pošta splní stanovený plán a skončí rok s pozitivním hospodařením.

„Česká pošta je v nelehké situaci, kdy se stále projevuje její dlouhodobá podinvestovanost a letitá zanedbanost řady procesů, které poštu znevýhodňují na téměř plně otevřeném trhu. Velmi pozitivní hospodářský výsledek je proto nutné vnímat jako minimální vklad pro složité období, které Českou poštu čeká. Považuji za úspěch, že k pozitivnímu výsledku přispěla především politika maximálních úspor ve všech oblastech, které nemají negativní dopad na rozvoj podniku," uvedla generální ředitelka Marcela Hrdá.

Úspory bez vlivu na kvalitu poštovních služeb

Česká pošta má povinnost poskytovat služby minimálně v takové kvalitě, která odpovídá základním kvalitativním požadavkům stanoveným Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ). Parametry určené pro kvalitu dopravy poštovních zásilek pošta plní ve všech sledovaných kritériích. Například u sledování dob dopravy obyčejných listovních zásilek, pro které stanovil ČTÚ limit doručení do druhého dne ve výši 92,5% naměřila nezávislá agentura hodnotu za první pololetí 2010 94,05%.

Významný pokles zaznamenala Česká pošta u počtu stížností od svých zákazníků, stejně jako u výše vyplacených náhrad, které ukazují na počet reklamací. V meziročním srovnání stížnosti poklesly o 24,6 % (na 1 823 stížností), ztráta zásilek o 12,37 % (na 6 142 ks), počet poškozených zásilek klesl o 8,5% (na 4 026 ks). Pro srovnání je nutné uvést, že v prvním pololetí pošta doručila na našem území celkem 325,887 miliónů kusů zásilek.

Nové projekty pro vyšší spokojenost zákazníků

Česká pošta v současné době testuje v pilotním programu večerní doručování balíkových zásilek. Pokud ČTÚ schválí úpravu poštovních norem, aktuální výsledky testu ukazují, že se ve větších městech zvýší úspěšnost doručení ze současných padesáti pěti na devadesát procent. Od dubna příštího roku pošta tuto službu rozšíří i na menší sídelní celky a v průběhu roku chce tuto službu nabídnout zákazníkům na celém území republiky.

Poštovní supermarket jak v podobě e-shopu, tak ve formě zásilkového obchodu, jehož spuštění pošta plánuje na závěr roku, prospěje především zákazníkům z venkova, kteří si budou moci objednat zboží za dostupnější ceny. Zajímavý bude díky snížení ceny za poštovné i pro internetovou generaci.

Počet poboček s poštovními CzechPOINTy se letos navýšil o dalších 80 pošt na celkový počet 930 míst, kde lze získat celou řadu služeb z informačních systémů veřejné správy. O velkém zájmu zákazníku svědčí meziroční nárůst počtu výpisů o 63% (za první pololetí Česká pošta vydala 455 591 ověřených výpisů z rejstříku trestů, katastru nemovitostí, obchodního rejstříku, rejstříku řidičů a dalších).

Řadu dalších připravovaných novinek Česká pošta oznámí veřejnosti v průběhu 2. poloviny tohoto roku.

Mgr. Marta Selicharová
tisková mluvčí ČP, s.p.
selicharova.marta@cpost.cz